Úvod Blog Architektura Představujeme zajímavé školy a školky ve světě

Představujeme zajímavé školy a školky ve světě

Místa, kde je učení zábava – různé nápady, různí architekti, různé země.  Zatuchlá třída plná lavic, nehezké obložení, křídový prach ve vzduchu a zaprášené učební pomůcky na konci místnosti – to jsou interiérové dekorace z minulých let. Takový stereotypní obraz školy se objevuje ve vzpomínkách mnoha lidí. Ale moderní škola může být úplně jiná. Zvláště pokud je i učivo neobvyklé.



Netradiční úpravy interiérů školy

V budově nejsou žádné typické učebny. Prostorný interiér působí spíše jako bílá krabice, jako muzeum moderního umění s barevnými exponáty. Rozdělují prostor a stanovují orientační body. Červená místnost se strmě lomenými stěnami, černý dům bez střechy, modré schodiště do amfiteátru. Stockholmskou školu navrhli architekti ze studia Rosan Bosch na žádost švédské organizace Vittra Free School Organization. Pedagogové z této instituce chtěli získat novou kvalitu prostoru, bez bariér obrazně i doslova. Architekti upustili od příček a pravidelné formy nahradili „městskou krajinou“ s klidnými zákoutími a vhodně umístěnými místy pro setkávání.



Školní interiéry ve skandinávském stylu

Ve Švédsku a dalších skandinávských zemích je kladen zvláštní důraz na vzdělávání. Studenti tam dosahují skvělých výsledků v mezinárodních žebříčcích a zároveň neprožívají stres, který je českým vrstevníkům dobře znám. Na severu je méně memorování, testů a přísných zkoušek, ale děti jsou častěji vybízeny k individuálnímu experimentování a rozvoji. Krásné školy se staví i v malých městech. Ve švédském městě Kungsbacka, které má necelých 18 000 obyvatel, byla v roce 2014 dána do užívání nová budova plná světlých a pastelových barev. Více oken neznamená automaticky tepelné ztráty, škola je postavena v pasivním stavebním standardu, takže spotřeba energie je minimální. Návrh připravili architekti z kanceláře Kjellgren Kaminsky Architecture.



Mateřská škola se zahradou

Nebo snad zahrada se školkou? Obě funkce se hladce spojují v zařízení navrženém architekty Vo Trong Nghia pro Biên Hòa. Toto město v jižním Vietnamu zažívá boom a jeho populace exploduje. Ještě v 90. letech dvacátého století měla asi 200 000 lidí, nyní přesáhla milion. Na místě bývalých polí vyrůstají bloky nových budov. Firemní školka pro 500 dětí má být ostrůvkem zeleně v krajině města. Dvory byly osázeny rostlinami, jsou zde také zeleninové zahrádky, kde děti mohou vidět, jak se pěstují potraviny.



Školní buňka

Mateřská škola ve francouzském Sarreguemines od Michela Grassa a Paula Le Quernca je navržena jako buňka. Nejsou zde téměř žádné rovné linie, dominují jemné křivky. Prostor je organizován jako vnitřek buňky, stěna je membrána, zahrada je cytoplazma a jádro je uprostřed. Stěny jsou formovány do zakřivených a konkávních forem, barvy splývají jedna v druhou, světlo je rozptýleno. Designéři chtěli, aby design interiéru působil dojmem útulnosti a bezpečí. Efekt je pro někoho diskutabilní a rušivý, ale najde se i mnoho nadšenců této organické architektury.



Minimalismus z Kambodži

Dobrá architektura nemusí být založena na nových technologiích. Odborná škola Sra Pou v Kambodži byla navržena s ohledem na potřeby a možnosti místních obyvatel. Místo stavby z betonu a skla vznikla lehká konstrukce z vysušených cihel. O stavbu se mohli postarat sami obyvatelé. Návrh Hilli Rudanko a Anssi Kankkunena je jednoduchý, ale promyšlený, budova poskytuje ochranu proti slunci, je vzdušná. Samotná stavba měla výchovný význam, obyvatelé zapojení do práce se naučili techniky užitečné například při stavbě domů.



Ze starého nové

Architektura Polské lidové republiky je stále podceňována, často kvůli špatnému stavu nebo špatným materiálům. Jak mohou vypadat modernistické stavby, ukazuje příklad Střední školy č. 3 v Tychách. Budovy navržené Zdzisławem Łojewskim a dokončené v 60. letech 20. století byly před několika lety modernizovány. Designéři z kanceláře RS + kladli důraz na krásu jednoduchých modernistických pavilonů, zachovali zajímavé prvky starého dekoru, jako je mozaika na chodbě. Do interiéru ale zavedli i syté barvy a moderní infografiku. Budova získala funkčnost a krásu, ale původní podoba nebyla zničena.



Neexistuje jediný recept na úspěšnou budovu školy a neustále se testují nová řešení. Design učeben asi neurčuje výkon studentů, ale je jednodušší pracovat v pěkném a inspirativním prostředí.